Veelgestelde vragen

De kostprijs voor het laten plaatsen van een laadpaal thuis varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type laadpaal, de gewenste laadsnelheid, het soort installatie en het gewenste aantal laadpunten.

Over het algemeen kan de prijs variëren van €1.000 tot €3.000 of meer. Daarnaast zijn er ook kosten voor de installatie en eventuele bijkomende kosten zoals graafwerk.

Meer info over de prijs van een laadpaal vind je hier.

De aankoop van een laadpaal is voor bedrijven voor 150% fiscaal aftrekbaar tot en met 31 augustus 2024.

De laadinfrastructuur moet wel tijdens een deel van de dag publiek toegankelijk zijn voor derden (ofwel tijdens, ofwel buiten de normale kantoor-/openingsuren) en moet het gaan om een “slimme” laadoplossing, wat bij al onze laadoplossingen het geval is.

Meer info over de fiscale voordelen van een laadpaal vind je hier.

Tot en met 31 december 2023 is er voor particulieren een belastingvermindering van 30% met een plafond van € 1.500 per laadpaal en per belastingplichtige. Nadien wordt dit afgebouwd naar 15%. Deze maatregel geldt zowel voor eigenaars als huurders.

De laadoplossing moet “slim” zijn, wat bij al onze laadoplossingen het geval is, en mag enkel gebruikmaken van groene stroom. Stroom van eigen zonnepanelen valt hier ook onder.

Meer info over de fiscale voordelen van een laadpaal vind je hier.

Een laadpaal is een elektrisch oplaadpunt ontworpen om elektrische voertuigen, zoals elektrische auto’s en elektrische fietsen, van stroom te voorzien zodat ze kunnen worden opgeladen en weer klaar zijn voor gebruik.

Meer weten? Klik dan hier.

Een slimme laadpaal volgt de totale energiebehoefte van jouw woning/kantoorgebouw op en bepaalt zelf de beschikbare laadcapaciteit die beschikbaar is voor het opladen van jouw elektrische wagen(s). Die beschikbare capaciteit zal vervolgens bepalen hoe snel je kan laden.

Op die manier zorgt een slimme laadpaal ervoor dat er geen overspanningsgevaar of verzadiging van het elektriciteitsnet ontstaat.

Meer weten? Klik dan hier.

In principe kan iedereen een laadpaal laten installeren, maar er zijn wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Zo moet er voldoende fysieke ruimte zijn en moet de elektrische installatie voldoende vermogen hebben om de laadpaal adequaat te kunnen voeden. Hoeveel vermogen de laadpaal heeft om de wagen op te laden, hangt onder meer af of je beschikt over een één- of driefasige aansluiting. Dat zal op zijn beurt bepalen hoe snel er geladen kan worden.

Daarnaast kan het zijn dat het in sommige gevallen nodig is om een vergunning aan te vragen om een laadpaal te mogen plaatsen, zoals op publieke plaatsen.

Meer info over de vereisten voor de installatie van een laadpaal vind je hier.

Het is in principe mogelijk om zelf een laadpaal te installeren, maar het wordt sterk aanbevolen om dit door een professionele installateur te laten doen. Een foute installatie kan heel gevaarlijk zijn. Weet je toch hoe je dit aanpakt, laat de installatie dan wel keuren door een officiële keurder. De wetgeving verplicht dit ook.

Ja, een laadpaal heeft net als andere elektrische apparatuur onderhoud nodig. Het is belangrijk om jouw laadpaal regelmatig te laten controleren door een erkende installateur om ervoor te zorgen dat deze veilig en optimaal blijft werken.

Dat hangt af van de specifieke laadpaal en de configuratie van het systeem van de zonnepanelen. Er zijn laadpalen die direct verbonden kunnen worden met zonnepanelen, maar ook laadpalen die gebruik kunnen maken van een aparte zonne-omvormer. Dit kan ervoor zorgen dat de stroom van de zonnepanelen optimaal wordt gebruikt om de auto op te laden.

Loadbalancing is een technologie die wordt gebruikt om het beschikbaar vermogen dynamisch te verdelen tussen één of meerdere wagens en het elektriciteitsnet. Het zorgt ervoor dat het netwerk niet overbelast raakt en verdeelt het beschikbare vermogen op een slimme manier. Bij een laadpaal kan loadbalancing bijvoorbeeld worden gebruikt om het laadvermogen automatisch aan te passen op basis van de beschikbare stroomvoorziening en de capaciteit van de batterij van de wagen.

Meer info over loadbalancing van een laadpaal vind je hier.

Laden met een laadpaal is niet alleen veel sneller, maar ook nog eens een pak veiliger dan met een gewoon stopcontact. Een stopcontact thuis is er namelijk niet op voorzien om uren aan een stuk zoveel stroom te trekken. Door te kiezen voor een laadpaal vermijd je overspannings- en brandgevaar.

Dat hangt voornamelijk af van je verbruik. Om efficiënt en veilig elektrisch te laden heb je minstens een 220V-aansluiting nodig en bij voorkeur ook een driefasige aansluiting.

Ben je niet zeker? Dan kan je dit gewoon bij je elektriciteitsleverancier navragen.

Meer weten? Klik dan hier.

De beste plaats voor uw laadpaal hangt af van jouw persoonlijke situatie en voorkeuren. Het is belangrijk om rekening te houden met factoren zoals de afstand tot de elektriciteitskast, of er fysiek voldoende ruimte is om de laadpaal te plaatsen en het gebruiksgemak.

Meer info over de installatie van een laadpaal vind je hier.

Ja, het is mogelijk om geld te verdienen met het openbaar zetten van jouw laadpaal. Als eigenaar van de laadpaal ontvang je dan een vergoeding per kWh die er geladen wordt door andere elektrische rijders. Zij betalen immers voor het gebruik van jouw laadpaal.

Meer info hoe je geld kan verdienen met je laadpaal vind je hier.

De duurtijd van elektrisch laden hangt af van de grootte van je accu en hoe snel je kan laden. Heeft je accu een vermogen van 66 kW en kan je wagen aan 11 kWh laden, dan moet je 66 delen door 11, wat uitkomt op ongeveer 6 uur laden. Let wel: dit geldt enkel als je oplaadt van 0% tot 100% en als je effectief aan 11 kWh zou laden. Hybride wagens kunnen bovendien maar aan max. 3,6 kWh laden. De meeste volledig elektrische wagens halen wel veel hogere bereiken, tot wel 22 kWh wat de maximum is voor gewone AC-laders. Wil je toch aan meer dan 22 kWh laden? Dan heb je een snellader (DC-lader) nodig.

De kostprijs van elektrisch laden verschilt naargelang je bij je thuis laadt of bij een publieke laadpaal, zoals op een parking. Bij een publieke laadpaal betaal je rond de € 0,43 per kWh. Thuis laden is uiteraard goedkoper. In België hangt de kostprijs samen met je leverancier en het moment waarop je laadt (dal- en piekuren). Gemiddeld kom je uit rond de € 0,25 kWh. Bij een snellader, die vooral langs de snelwegen te vinden zijn, betaal je al gauw € 0,80 per kWh.

Met een batterij van 66 kW (hybride) en een prijs van € 0,30 kWh, komt dat neer op € 19,8 voor een volle tankbeurt.

Het capaciteitstarief is een systeem dat wordt gebruikt in de energie-industrie om de kosten van het elektriciteitsnetwerk te verdelen onder alle verbruikers. Het is bedoeld om de kosten in verband met de beschikbaarheid van het elektriciteitsnetwerk en het vermogen dat gebruikers nodig hebben om elektriciteit af te nemen, weer te geven. 

Het idee achter het capaciteitstarief is om energiezuinig gedrag te stimuleren, omdat u hiermee geld kunt besparen door uw piekverbruik te verminderen.

Meer info over het capaciteitstarief vind je hier.

Niet elke wagen kan dit. Daar kunnen tal van redenen voor zijn. Allereerst zijn niet alle wagens in staat om de volledige 22kW op te nemen. Daarnaast kan het voorkomen dat het net dit gewoon niet aankan, zeker als je meerdere wagens tegelijkertijd aansluit. Ook als er veel stroom op hetzelfde moment verbruikt wordt, kan het zijn dat je wagen op zijn laadlimieten aanbotst. Verder kan er een buffer zijn ingesteld op de hoeveelheid stroomverbruik.

De afstand die een elektrische auto kan rijden, hangt af van verschillende factoren, zoals het type auto, de grootte van de batterij, de rijstijl van de bestuurder, het weer en de rijomstandigheden. De meeste moderne elektrische auto’s hebben een actieradius tot 400 kilometer, hoewel sommige modellen zelfs een bereik hebben van meer dan 500 kilometer.

Elke meterkast beschikt minstens over een 1-fase-aansluiting van 230 V met een vermogen van 16 A of 32 A. De maximale laadsnelheid is dan respectievelijk 3,7 kW en 7,4 kW. Veel huishoudens, zeker in Vlaanderen, zijn reeds voorzien van een 3-fase-aansluiting  met een vermogen van 16 A of 32 A. Hiermee kan er tot 22 kW geladen worden. Beschikt je woning nog niet over een 3-fase aansluiting, dan kan je dit aanvragen bij jouw netbeheerder.

AC staat voor wisselstroom, DC voor gelijkstroom. AC-stroom kan direct van het net gehaald worden, terwijl er bij DC-stroom een transformator aan te pas komt. Een DC-lader is sneller, maar aanzienlijk duurder dan een AC-lader. Dat is meteen de reden waarom je DC laders vooral langs de snelweg ziet staan en AC-laders eerder thuis en op parkeerplaatsen.

Ontdek onze laadoplossingen