split billing laadpaal

Wat is split billing bij een laadpaal?

5 OKTOBER 2023 - Leestijd: 2 minuten

Naarmate meer en meer mensen overschakelen op elektrisch aangedreven wagens, zal de acute nood aan laadpunten in de toekomst alleen maar toenemen. De groei van het aantal laadpunten die erbij komen, weegt evenwel niet op tegen de groei van het aantal elektrisch rijders die nood hebben aan een laadpunt. De capaciteit van publieke laadpunten raakt dus al snel verzadigd, waardoor een eigen laadpunt bij je thuis alsmaar interessanter wordt. Thuis laden is bovendien ook goedkoper dan laden aan een publiek laadpunt.

Allemaal goed en wel, maar kan je jouw gemaakte laadkosten dan ook gewoon doorrekenen aan bijvoorbeeld jouw werkgever? Dat kan zeker en vast. Het principe van het doorrekenen van laadkosten heet split billing. Bij de keuze van een geschikte laadpaal is het dan ook belangrijk om er zeker van te zijn dat de laadpaal het principe van split billing ondersteunt.

 

Split billing laadpaal

Split billing bij een laadpaal is een systeem waarbij de kosten voor elektriciteit die wordt gebruikt om een elektrisch voertuig op te laden, worden verdeeld tussen verschillende partijen. Dit kan handig zijn in situaties waarin meerdere mensen of bedrijven toegang hebben tot dezelfde laadpaal en de kosten eerlijk moeten worden verdeeld. Evenzeer is het van toepassing op door jou gemaakte laadkosten bij je thuis die je aan jouw werkgever mag doorrekenen. In dat geval wordt het huishoudelijke verbruik gescheiden van het verbruik om de wagen op te laden. Dat gaat als volgt:

  1. Identificatie en autorisatie: Elke gebruiker die de laadpaal wil gebruiken, moet zich identificeren en autoriseren. Dit kan gebeuren via een laadpas, een smartphone-app of een ander identificatiemiddel. Op deze manier kan de laadpaal weten wie er laadt en de kosten bijhouden.

  2. Registratie van laadsessies: Telkens wanneer een voertuig wordt aangesloten op de laadpaal, wordt de laadsessie geregistreerd. De laadpaal begint met het meten van de hoeveelheid elektriciteit die wordt verbruikt en de duur van de sessie.

  3. Toewijzing van kosten: Nadat de laadsessie is voltooid, worden de kosten berekend op basis van de verbruikte elektriciteit en mogelijk andere factoren, zoals de laadtijd en de tarieven die zijn ingesteld door de beheerder van de laadpaal. Deze kosten worden toegewezen aan de bijbehorende gebruiker.

  4. Facturering en betaling: De kosten worden periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) gefactureerd aan elke gebruiker op basis van hun laadsessies. Gebruikers ontvangen een overzicht van hun laadkosten en moeten deze betalen aan de laadpaalbeheerder of het systeem dat de split billing faciliteert. In het geval dat het om jouw eigen laadpaal bij je thuis gaat, zullen deze kosten automatisch worden doorgestuurd naar en verrekend worden met jouw werkgever.

  5. Rapportage en transparantie: Om het proces transparant te houden, kunnen gebruikers vaak toegang krijgen tot gedetailleerde rapporten van hun laadactiviteiten en de bijbehorende kosten. Dit helpt bij het verifiëren van de juistheid van de facturering. In het geval van bijvoorbeeld Easee, krijg je als gebruiker toegang tot een gratis applicatie waar je alle laad-gerelateerde gegevens eenvoudig kan opvragen en kan downloaden als een Excel- of PDF-bestand.

 

Conclusie

Split billing kan handig zijn in gedeelde parkeergarages, appartementencomplexen, bedrijfspanden of andere plaatsen waar meerdere EV-gebruikers toegang hebben tot dezelfde laadinfrastructuur. Het zorgt ervoor dat de kosten eerlijk worden verdeeld en kan geschillen verminderen over wie verantwoordelijk is voor de kosten van elektrisch laden.

 

Artikel laatst geüpdatet op: 05/10/2023