bidirectioneel laden

Wat is bidirectioneel laden en wat is het voordeel voor jou?

7 JULI 2024 - Leestijd: 3 minuten

Bidirectioneel laden is een concept waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom kunnen ontvangen van het elektriciteitsnet, maar ook elektriciteit kunnen terugleveren aan het net.

Hierbij fungeert het elektrische voertuig als een (mobiele) batterij die kan worden gebruikt om elektriciteit op te slaan wanneer er een overschot aan stroom is op het net, of om elektriciteit terug te leveren aan het net wanneer er vraag naar is.

Soorten bidirectioneel laden

Naast bidirectioneel laden, zijn er nog andere termen die vaak in verband worden gebracht met deze technologie, namelijk V2G, V2H, V2X en V2L. Deze termen hebben allemaal te maken met het gebruik van de energie die wordt opgeslagen in de accu van een elektrische auto.

V2G (Vehicle-to-Grid): Bij V2G wordt de opgeslagen energie in de accu van de elektrische auto niet alleen gebruikt om de auto mee te laten rijden, maar ook om terug te leveren aan het elektriciteitsnet.

V2H (Vehicle-to-Home): Bij V2H wordt e opgeslagen energie in de accu van de elektrische auto gebruikt om een woning van stroom te voorzien.

V2X (Vehicle-to-Everything): Bij V2X wordt de opgeslagen energie in de accu van de elektrische auto gebruikt om niet alleen het net of een woning van stroom te voorzien, maar bijvoorbeeld ook om andere voertuigen of apparaten van stroom te voorzien.

V2L (Vehicle-to-Load): Bij V2L wordt de opgeslagen energie in de accu van de elektrische auto gebruikt om mobiele apparaten of andere apparatuur van stroom te voorzien.

V2B (Vehicle-to-Building): Bij V2B wordt de opgeslagen energie in de accu van de elektrische auto gebruikt om een gebouw van stroom te voorzien, vergelijkbaar met V2H, maar dan een bedrijf of werkplek.

V2G, V2H, V2X, V2L en V2B maken allemaal gebruik van dezelfde technologie, namelijk bidirectioneel laden, maar hebben elk hun eigen toepassingsmogelijkheden.

Voordelen van bidirectioneel laden

  1. Energieopslag: Wanneer er bijvoorbeeld een overvloed aan hernieuwbare energiebronnen zoals zonne-energie is, kan het voertuig de overtollige elektriciteit opslaan en later terugleveren wanneer de vraag hoger is.

  2. Netstabiliteit: Bidirectioneel laden kan helpen om de belasting op het elektriciteitsnet te balanceren. Wanneer de vraag naar elektriciteit piekt, kan het net gebruikmaken van de opgeslagen energie in de EV-batterijen om aan de vraag te voldoen.

  3. Flexibiliteit en energiebeheer: EV-eigenaren kunnen profiteren van bidirectioneel laden door gebruik te maken van verschillende tarieven en prijzen op de energiemarkt. Ze kunnen elektriciteit opslaan wanneer de prijzen laag zijn en het terugleveren wanneer de prijzen hoog zijn.

 

Samengevat

Bidirectioneel laden is een veelbelovende technologie die bijdraagt aan een duurzamere en flexibelere energievoorziening. Er zijn echter nog enkele technologische en juridische uitdagingen waardoor bidirectioneel laden nog niet op grote schaal kan worden toegepast. Bovendien zijn er nog niet veel laadpalen die de technologie ondersteunen. Ook autofabrikanten beginnen nog maar net met het leveren van elektrische wagens die de technologie ondersteunen.

Bron:

www.vlaanderen.be

Artikel laatst geüpdatet op: 7/07/2024